Der kardiogene Schock ist eine der Haupt-Todesursachen von Patienten mit einem akuten
Koronarsyndrom (ACS). Mechanische Unterstützungssysteme werden zur Verbesserung der
Hämodynamik eingesetzt, aber trotz des vielfältigen Einsatzes dieser Systeme gibt
es wenig randomisierte Daten zur Effektivität und zum idealen Zeitpunkt der Implantation.
Dieser Beitrag verschafft einen Überblick über die derzeitige Situation und zeigt
die offenen Fragen auf.
Abstract
In acute myocardial infarction cardiogenic shock is still one of the most feared complications.
Although medical and interventional treatment of myocardial infarction improved significantly
over the last decades mortality of cardiogenic shock patients remains on unacceptable
high levels with 30-day mortality rates of 40–50 %. To date only an early revascularization
of the culprit infarct lesion is the only intervention with proven survival benefit
for patients. Active mechanical assist devices were introduced more than two decades
ago to support left ventricular function as addition to medical treatment with inotropes
and vasopressors. Yet, to date only insufficient date exists for these devices in
cardiogenic shock patients and therefore no general recommendation can be given. This
viewpoint gives an overview about the most used devices. The different mechanism of
left ventricular support will be explained, and the current evidence discussed. Furthermore,
ongoing randomized controlled trials are highlighted.
Schlüsselwörter
Schock - Myokardinfarkt - mechanische Unterstützungssysteme - linksventrikuläre Unterstützungssysteme
Key words
cardiogenic shock - myocardial infarction - mechanical assist devices - left ventricular
support